Ehris Interaktive læsemodel

Det centrale i læsemodellen er den meningsskabende proces, hvor læseren forsøger at få mening i en tekst og fortolke den. De andre elementer i modellen er de kilder af information, som er nødvendige for at man kan læse og forstå en tekst.


Første kilde er selve teksten, for eksempel papiret, bogen, skærmbilledet…
Bogstav-lyd kendskab er forudsætningen for at kunne læse nye, ukendte ord, dvs. afkodningen


Viden om tekster det vil sige forskellige teksttypers formål, opbygning og fortælleforhold er nødvendig for at læseren kan vælger passende læsemåde og læseforståelsesstrategi

Viden om sprog for eksempel sprogbrug i forskellige situationer, grammatik og forståelse for sammenhængen mellem tekstens enkelte dele og hele teksten

Viden om verden aktivering af forhåndsviden og størrelsen af denne er afgørende for, hvor godtindholdet forstås og huskes

Metabevidsthed opmærksomhed på egne tankeprocesser og graden af forståelse/udbytte

Hukommelse for tekst arbejdshukommelsen bruges til fastholdelse af det læste i læseprocessen,
langtidshukommelsen give mulighed for at relatere til tidligere og fremtidige
tekster

Ordkendskab drejer sig både om læseordforrådet dvs. antal af ord der genkendes umiddelbart samt
størrelsen (bredden og dybden) af læserens ordforråd

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *