Det centrale i læsemodellen er den meningsskabende proces, hvor læseren forsøger at få mening i en tekst og fortolke den. De andre elementer i modellen er de kilder af information, som er nødvendige for at man kan læse og forstå en tekst.

Første kilde er selve teksten, for eksempel papiret, bogen, skærmbilledet…
Bogstav-lyd kendskab er forudsætningen for at kunne læse nye, ukendte ord, dvs. afkodningen
Viden om tekster det vil sige forskellige teksttypers formål, opbygning og fortælleforhold er nødvendig for at læseren kan vælger passende læsemåde og læseforståelsesstrategi
Viden om sprog for eksempel sprogbrug i forskellige situationer, grammatik og forståelse for sammenhængen mellem tekstens enkelte dele og hele teksten
Viden om verden aktivering af forhåndsviden og størrelsen af denne er afgørende for, hvor godtindholdet forstås og huskes
Metabevidsthed opmærksomhed på egne tankeprocesser og graden af forståelse/udbytte
Hukommelse for tekst arbejdshukommelsen bruges til fastholdelse af det læste i læseprocessen,
langtidshukommelsen give mulighed for at relatere til tidligere og fremtidige
tekster
Ordkendskab drejer sig både om læseordforrådet dvs. antal af ord der genkendes umiddelbart samt
størrelsen (bredden og dybden) af læserens ordforråd
Skriv et svar